Yukarı Kaydır
Hafta içi (09:00 - 18:00) Cmt 10:00 - 13:00
Öğrenci İkamet İzni Rehberi
Danışmanlıkta Profesyonel Çözüm Ortağınız!

Öğrenci İkamet İzni Hakkında Önemli Bilgiler

  • Öğrenci ikamet izni başvurusunda bulunan yabancı (ön lisans, lisans, yüksek lisans, doktora ve TÖMER) öğrencilerin dikkat etmesi gereken hususlar aşağıda yer almaktadır.
  • İkamet izni başvurusu için https://e-ikamet.goc.gov.tr/ adresinden işlemlerinizi başlatmalısınız.
  • Başvuru tamamlandıktan sonra, sistemden alacağınız "ikamet izni kayıt/başvuru formunu" ve diğer belgeleri, başvuru tarihinden itibaren en geç 10 gün içinde üniversitenizin Uluslararası Öğrenci Birimine teslim etmelisiniz.
Aile İkamet Görseli 1 Aile İkamet Görseli 1

Çalıştığımız Üniversiteler

Öğrenci İkamet İznine İlişkin Önemli Bilgiler

Vize Şartı

Türkiye’den yapılacak başvurularda ilk ve orta derecede öğrenim görecek yabancılardan amacına uygun vize şartı aranır. Türkiye'de ilkokul veya ortaokul seviyesinde eğitim almak isteyen yabancı öğrencilerin, bu amaca uygun bir vize başvurusu yapmaları gerekmektedir.

İkamet Şartı

Türkiye'de ön lisans, lisans, yüksek lisans veya doktora gibi yükseköğretim programlarında okuyacak öğrencilerin, öğrenci ikamet izni alması zorunludur. Ayrıca, Türkiye'de ilkokul veya ortaokul düzeyinde eğitim alacak yabancı öğrencilerin aileleri ikamet iznine sahip değilse, bu öğrenciler de öğrenci ikamet izni almak zorundadır. Uluslararası koruma başvurusunda bulunanlar veya uluslararası koruma statüsüne sahip olanlar için farklı kurallar geçerlidir.

Öğrenci İkamet İzni Ücreti

Türkiye'deki Türk okullar veya üniversitelerde öğrenim gören öğrencilerden, ikamet izni için herhangi bir harç ücreti ödemez. Sadece Değerli kağıt bedeli (İkamet izni Kart Bedeli) öder.

Destekleyici

Öğrenci ikamet izni sahibi yabancı, yalnızca öğrencinin eşi ve çocuklarına, aile ikamet izni başvurusu yapmaları konusunda destekleyici olabilir. Yabancı öğrenci eşine ve çocuklarına aile ikamet izni alabilmesi için destekleyici şartlarını taşıması lazım. Bu şartlardan en önemlisi yabancı öğrencinin Türkiye'de en az 1 yıl (bir yıl) ikamet izni ile ikamet şartı aranmaktadır. Öğrencinin diğer yakınlarına, bu izin üzerinden ikamet izni alma hakkı vermez.

Öğrenci İkamet İznine İlişkin Önemli Bilgiler

İkamet İzni Süresi

Eğer bir öğrenci, Türkiye'deki bir eğitim kurumunda bir yıldan daha kısa süreli bir programda öğrenim görüyorsa, bu öğrenciye verilen ikamet izni süresi, programın süresinden daha uzun olamaz. Özetle, öğrenim süresi kadar ikamet izni talebinde bulunabilir.

Sağlık Sigortası

Türkiye'deki yabancı öğrenciler, ülkeye ilk kayıt yaptırdıkları tarihten itibaren üç ay içinde Genel Sağlık Sigortası'na başvurduklarında, ayrıca bir sağlık sigortası yapmaları gerekmez. Ancak, genel sağlık sigortalısı olma hakkını kaybederse, bu durumda kendilerinden özel sağlık sigortası yapmaları talep edilir.

Türkçe Hazırlık (TÖMER)

Ülkemize üniversite kaydı için gelen ve öğrenciler Türkçe hazırlık sınıflarına veya kurslarına yönlendirilen öğrenciler, durumlarını resmi belgelerle kanıtlamaları şartıyla (Üniversitelerinde alınacak belge), bir sonraki öğrenim yılı başlayıncaya dek öğrenci ikamet izni alabilirler.

Kayıt Dondurma

Öğrencilerin kayıt dondurması durumunda kayıt dondurma tarihinden itibaren ikamet izni kesilir.

Önemli Not: İkamet İzni Verilmez

Özel öğrencilik, açık öğretim veya uzaktan eğitim gerekçesiyle öğrenci ikamet izni verilmez.

Öğrenciler İçin Bilinmesi Gerekenler

Temel ve Ortaöğretim Düzeyindeki Okullar İçin İkamet İzin Süreleri

Temel ve ortaöğretim düzeyinde eğitim alacak öğrencilere, eğitime başlama tarihinden itibaren bir sonraki akademik yılın başına dek geçerli olacak şekilde, maksimum bir yıl süreyle ikamet izni verilir.

Yükseköğretimde İkamet İzin Süreleri

Türkiye'deki bir yükseköğretim kuruluşunda ön lisans, lisans, yüksek lisans veya doktora programına katılacak yabancı uyruklu öğrencilere, başvurdukları tarihten itibaren eğitim süresini kapsayacak biçimde ikamet izni sağlanır. Standart eğitim sürecinde mezun olamayan öğrenciler için ikamet izni, her seferinde en fazla bir yıl ve toplamda eğitim süresini geçmeyecek şekilde uzatılabilir.

Türkiye'de Mezun Olan Yabancı Öğrencilerin Durumu

Diplomasını alan öğrencilerin ikamet izinleri ise, mezuniyetlerinin resmi tarihinden itibaren on günlük Türkiye'de kalma süresi başlar. 10 gün içinde amacına uygun ikamet izni alabilirsiniz. Mezuniyet sonrası öğrenciler Kısa Dönem İkamet Türlerinden Olan Türkiye'de yükseköğretim programlarını bitirenler, mezuniyetlerinin ardından altı ay içerisinde başvuruda bulunabilirler (Kısa Dönem İkamet İzni).

Öğrenci İzni Başvurusu

Türkiye’de eğitim almak isteyen yabancı öğrenciler için öğrenci ikamet izni başvuruları artık ATASA EDU üzerinden yapılmaktadır. Başvuru süreci, gerekli belgeler ve danışmanlık hizmetleri hakkında detaylı bilgi almak için aşağıdaki bağlantıya tıklayabilirsiniz.

Dikkat Etmeniz Gereken Birkaç Önemli Nokta

1. Zamanında Başvuru

İlk Başvuru

Eğer ilk defa ikamet izni başvurusu yapıyorsanız, başvurunuzu mutlaka vize ya da vize muafiyeti süresi içerisindeyken yapmanız gerekmektedir. Aksi takdirde başvurunuz kabul edilmeyecektir.

Uzatma Başvurusu

Daha önce almış olduğunuz ikamet izninin bitmesine 2 ay kala e-ikamet sistemi üzerinden "Uzatma Başvurusu" yapabilirsiniz. İkamet izni belgesinde (kartında) sürenin bitiş tarihi yer almaktadır. Bu süre bittikten sonra da ülkemizde kalmaya devam edecekseniz, ikamet izninizi yenilemeniz gerekmektedir.

2. Güncelleme

Aynı İl İçerisinde Değişiklik

Öğrenim durumunda aynı şehir içerisinde değişiklik yapmanız halinde bu değişikliği izleyen 20 iş günü içinde İl Göç İdaresi Müdürlüğüne bildirmeniz gerekmektedir.

İl Değişikliğinde

Eğer farklı bir şehirde yükseköğrenime devam edecekseniz, bu değişikliği 10 iş günü içerisinde yeni üniversitenizin bulunduğu ildeki İl Göç İdaresi Müdürlüğüne bildirmeniz gerekmektedir. Ayrıca yeni bir ikamet izni almanız gerekmektedir.

3. Kişisel Bilgilerinizde

Kişisel Bilgilerinizde Değişiklik

Kişisel bilgilerinizde değişiklik olursa (örneğin medeni haliniz, adresiniz, pasaportunuz gibi) bu değişikliği 20 gün içerisinde kayıtlı olduğunuz İl Göç İdaresi Müdürlüğüne bildirmeniz gerekmektedir.

4. İkamet İzni Aldıktan Sonra Yapılacaklar

Öğrenci Otomasyon Sistemi

İkamet İzni Belgesi üzerindeki "Yabancı Kimlik Numarası" yer almayan öğrencilerin, bu numarayı kayıtlı oldukları birimlerin öğrenci işlerinden güncellenmesi gerekmektedir. Tüm soru ve sorunlarınız için YİMER/157'yi (Yabancılar İletişim Merkezi) ücretsiz arayabilirsiniz.

Öğrenci İkamet İzni İçin Gerekli Evraklar

Öğrenci ikamet izni başvurusu için aşağıda belirtilen belgeler gerekmektedir:

Gerekli Belgeler:

  • Islak imzalı ikamet izni kayıt/başvuru formu.
  • Pasaportunuzun aslı ve fotokopisi.
  • Öğrenci Belgesi (Öğrencilik durumunuzu gösteren belge).
  • Biyometrik fotoğraf (4 Adet; 5x6 cm).
  • Geçerli Sağlık Sigortası.
  • Kalacağı adres bilgilerini gösterir belge:
    • Kendi evinde kalıyorsa, tapu fotokopisi.
    • Kira sözleşmesinin noter onaylı örneği.
    • Otel vb. konaklama belgeleri.
    • Öğrenci yurtlarında kalınıyorsa, yurt belgeleri.
  • İkamet izni belge bedelinin ödendiğine dair makbuz.
  • UETS Başvuru Formu.

Eksik Belge

Eksik bir belgeniz varsa, bu belgeyi en geç 30 gün içinde tamamlamalısınız.

Yabancıdan İstenecek Evraklar (Eşi)

  • Pasaport veya yerine geçen belgenin fotokopisi.
  • Dört adet biyometrik fotoğraf.
  • Evlilik cüzdanının fotokopisi.
  • İkamet izni veya çalışma izni fotokopisi.

Türk Vatandaşından İstenecek Evraklar

  • Kimlik Kartı.
  • Yeterli maddi imkâna sahip olunduğuna dair belge.
  • Sağlık sigortası provizyon belgesi.
  • Adres kaydı.
  • Vukuatlı nüfus kayıt örneği.
  • Biyometrik Fotoğraf (2 adet).

Sıkça Sorulan Sorular


İkamet izni başvurusunu nasıl yapabilirim?

İkamet izni başvurunuzu e-İkamet sistemi üzerinden başlatabilirsiniz. Başvuru formunu doldurduktan sonra, gerekli belgelerle birlikte üniversitenizin uluslararası öğrenci birimine teslim etmelisiniz.

Açık öğretim veya uzaktan eğitim gerekçesiyle öğrenci ikamet izni verilir mi?

Açık öğretim veya uzaktan eğitim gerekçesiyle öğrenci ikamet izni verilmez.

Yabancı farklı bir şehirde üniversiteye geçiş yaptığımda ne yapmam gerekiyor?

Eğer başka bir şehirde yükseköğrenime devam edecekseniz, 10 iş günü içinde yeni üniversitenizin bulunduğu ildeki İl Göç İdaresi Müdürlüğüne durumu bildirmeniz ve yeni bir ikamet izni almanız gerekmektedir.

Adres değişikliği yaptığımda ne yapmalıyım?

Adresinizde ya da kişisel bilgilerinizde değişiklik olursa, bu değişikliği 20 gün içerisinde İl Göç İdaresi'ne bildirmeniz gerekmektedir.

Bizimle güncel kalın

Atasa'dan Güncel Bilgiler ve Rehberler

Blog

Yabancı Uyruklular İçin İstanbul’da İSKİ Su Aboneliği Rehberi

İstanbul’da yaşayan yabancı uyruklu kişiler için su abonelik işlemleri İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi (İSKİ) tarafından yürütülür. Tüm başvurular yalnızca bağlı bulunulan İSKİ şube müdürlüğünden şahsen yapılabilir. Dijital kanallar (internet, mobil uygula...

Blog

Türk Soylu Yabancılar İçin Türkiye’de Çalışma Şartları 2025

Türk Soylu Yabancılar İçin Türkiye’deÇalışma Şartları(Güncel Yönetmelik 2025)Son günlerde birçok kişi aynı soruyu soruyor: “Artık Türk soylu yabancılar çalışma izni olmadan Türkiye’de çalışabiliyor mu?”Cevap net: Hayır. Çalışabilmek için yine izin alınması ger...

Blog

Atasa Türkmenistan Aşkabat Ofisi – Türkiye’de Üniversite ve Vize Danışmanlığı

Türkmenistan’da Atasa Danışmanlık Hizmetleri Türkiye’de eğitim hayali kuran Türkmenistanlı öğrenciler için süreç artık çok daha kolay! Atasa Education, Türkmenistan’daki resmi şubesiyle öğrencilere başvuru öncesinden üniversite kaydına kadar her ...

Çalıştığımız Markalar

Hemen İletişime Geç!

 +90 850 308 69 98

Hızlıca formu doldurun, ayrıcalıklı hizmetlerden hemen faydalanın!